سروتونین (هورمون شادی) از اسید آمینه تریپتوفان با استفاده از آنزیم تریپتوفان هیدروکسیلاز تشکیل می شود. این یک انتقال دهنده عصبی است - ماده شیمیایی که در انتقال تکانه ها بین سلول های عصبی نقش دارد.

حدود 10٪ از سروتونین در سیستم عصبی مرکزی توسط سلولهای عصبی با عمل سروتونرژیک که عمدتا در ساقه مغز واقع شده است ، سنتز می شود. 90٪ باقیمانده در سلولهای دستگاه گوارش سنتز می شود و در پلاکت ها نیز یافت می شود .

سروتونین در تنظیم خلق و خو ، خواب ، هضم ، دمای بدن ، لخته شدن خون ، قدرت استخوان نقش دارد ، بر عملکرد جنسی و غیره تأثیر می گذارد. وقتی سروتونین کاهش می یابد ، علائم اضطراب و افسردگی ظاهر می شود.

سروتونین اشتها را سرکوب می کند و کمبود آن ارتباط نزدیکی با افزایش وزن دارد.

سروتونین چگونه بر وزن بدن تأثیر می گذارد؟


 
سروتونین اثر مهار کننده اشتها دارد. احساس سیری ایجاد می کند ، حتی در صورت سیر نبودن معده. در نتیجه ، غذای کمتری مصرف می شود و وزن بدن کاهش می یابد.

با این حال ، کربوهیدرات ها برای افزایش تولید سروتونین مورد نیاز هستند.

تریپتوفان که یکی از عناصر سازنده سروتونین است ، یک اسید آمینه ضروری است که نمی تواند در بدن سنتز شود اما از طریق غذا دریافت می شود. اگرچه تریپتوفان در پروتئین ها یافت می شود ، اما مصرف پروتئین از عبور تریپتوفان از سد خونی مغزی جلوگیری می کند. دلیل این کار شرح زیر است:

تریپتوفان در عبور از سد مغز خون با سایر اسیدهای آمینه (لوسین ، فنیل آلانین) رقابت می کند. بعد از خوردن گوشت ، آمینو اسیدهای بیشتری نسبت به تریپتوفان در خون وجود دارد. بنابراین تریپتوفان در رقابت با آنها شکست می خورد.

با این حال ، کربوهیدرات ها احتمال ورود تریپتوفان به سلول های مغزی را افزایش می دهند. در دستگاه روده ، کربوهیدرات ها به گلوکز تجزیه می شوند. وارد جریان خون شده و انسولین آزاد می کند. این ماده باعث ورود سایر اسیدهای آمینه به سلولهای قلب ، کبد و سایر اندام ها می شود. با این وجود تریپتوفان در جریان خون باقی می ماند. بنابراین ، تریپتوفان بیشتر از اسیدهای آمینه رقیب در خون وجود دارد و قادر به ورود به سلول های مغزی است. در آنها ، تریپتوفان بلافاصله به سروتونین تبدیل می شود و به زودی اثر آرام کننده و مهار کننده اشتها از این ماده شیمیایی مغز احساس می شود. با این حال ، یک شرط لازم این است که بدن به اندازه کافی تریپتوفان همراه با غذا دریافت کند.

اگر یک ساعت قبل از صبحانه ، ناهار یا شام ، کربوهیدرات کم (کمتر از 100 کالری) بخورید ، متوجه می شوید که اشتها کم شده و می توانید کالری دریافتی خود را کنترل کنید. دلیل کاهش اشتها این است که کربوهیدرات های مصرفی باعث افزایش تولید سروتونین می شود که اشتها را سرکوب می کند.

مصرف کربوهیدرات به مقدار مناسب و در زمان های خاص تولید سروتونین و توانایی آن در سرکوب اشتها را تقویت می کند. به این ترتیب کالری کمتری مصرف می کنید و وزن کم می کنید.

همسر تایم