ماه های اول پس از تولد می تواند بسیار استرس زا باشد ، به خصوص برای افرادی که برای اولین بار پدر و مادر می شوند و آمادگی کامل برای انتظار ندارند. نوزادان آنقدر کوچک و آسیب پذیر هستند که نگرانی در مورد اینکه آیا احساس خوبی دارند و آیا همه چیز خوب است کاملا طبیعی است.

 

جهت مطالعه مطالب مرتبط کلیک کنید

نوزادان تازه متولد شده دارای سیستم ایمنی بدن هستند که هنوز در حال رشد و توسعه کامل نیست. بنابراین حتی شایع ترین شرایط در آنها نیز می تواند بسیار چشمگیر و خطرناک باشد. در اینجا برخی از مشکلات رایج که نوزادان در ماه های اول پس از تولد دارند وجود دارد و شما باید برای آنها آمادگی بیشتری داشته باشید:

بثورات پوشک

اگر فراموش کنید که به موقع پوشک کودک خود را عوض کنید ، پوست این ناحیه به راحتی از اثر تحریک کننده ادرار می افتد. از آنجا که پوشک های امروزی رطوبت را بسیار بهتر جذب می کنند ، والدین اشتباه می کنند که آنها را بیش از حد لازم رها می کنند. این می تواند باعث تحریک پوست شود.

در ماه های اول پس از تولد ، سعی کنید پوشک کودک را قبل از هر بار تغذیه و هر زمان که مرطوب باشد یا پوشک کاملاً پر باشد ، عوض کنید. در هر تغییر ، باسن کودک را با آب و صابون بشویید ، پوست را خوب خشک کنید و کمی کرم یا پودر بزنید.


 
کبودی

پوست نوزادان بسیار نازک است و در بعضی از آنها اگر کمی بیشتر در مکان سردتر بمانند ، غالباً بازوها و پاهای آنها کمی کبود شده است. اگر چنین چیزی را مشاهده کردید ، حتما کودک را بپیچید و گرم کنید تا دمای بدن او تنظیم شود. اگر کودک به مدت طولانی بدون آرام شدن گریه کند ، ممکن است دهان و صورت او به دلیل عدم اکسیژن رسانی کافی آبی شود ، اما با آرام شدن او ، بلافاصله کبود شدن از بین می رود. با این حال ، اگر متوجه شدید صورت یا لب های کودک شما آبی است ، در هنگام استراحت ، باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

زردی

زردی در هفته های اول پس از تولد یک وضعیت کاملاً طبیعی است ، زیرا همه نوزادان با کبدی کاملاً رشد نکرده به دنیا می آیند. در نتیجه ، سطح بیلی روبین افزایش می یابد و این منجر به زردی پوست می شود. در بیشتر موارد ، زردی طی 1-2 هفته پس از تولد از بین می رود. با این حال ، اگر مدت زمان بیشتری ادامه یابد یا سطح بیلی روبین بالاتر باشد ، ممکن است کودک برای تثبیت وضعیت خود و محافظت از او در برابر عوارض احتمالی ، نیاز به ماندن در بیمارستان برای فتوتراپی و درمان اضافی داشته باشد.

قولنج

بین هفته دوم و چهارم پس از تولد ، بیشتر نوزادان شروع به کولیک می کنند. اعتقاد بر این است که به دلیل بلعیدن مقدار کمی هوا در هنگام تغذیه است که متعاقباً معده کودک را تحریک می کند و احساس ناراحتی می کند ، که با گریه و بی قراری خود را نشان می دهد. دانشمندان هنوز به طور کامل درک نکرده اند که چگونه قولنج رخ می دهد و چگونه می توان آن را به طور موثر کنترل کرد ، اما در عرض 2-3 ماه پس از تولد خود به خود از بین می رود.

گریان

راه اصلی ارتباط نوزاد تازه متولد شده با دنیای خارج گریه است. اکثر مادران تفاوت های مختلف گریه کودک خود را پس از 1 تا 2 هفته اول تشخیص می دهند و بسیار آسان می توان فهمید که این بار اضطراب کودک آنها چیست. دیگران نیز کمی بیشتر به زمان نیاز دارند.