مشکلات بهداشت روان زنان و مردان را تحت تأثیر قرار می دهد. اما به دلیل آمیزه ای از عوامل بیولوژیکی خاص ، از جمله اینکه بدن زنان هورمون سروتونین کمتری نسبت به مردان تولید می کند و تفاوت های مختلف فرهنگی اجتماعی در زنان ، برخی از مشکلات روحی شایع تر و تشخیص داده می شود.

طبق مطالعه ای که در سال 2015 توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) انجام شد ، زنان بیشتر دچار استرس روانی شدید می شوند. اطلاعات حاصل از همان مطالعه نشان می دهد که زنان 40٪ بیشتر در معرض بیماری روانی قرار دارند ، بنابراین جنسیت در مورد سلامت روان تأثیر دارد.

برخی از رایج ترین مشکلات بهداشت روان در میان زنان عبارتند از:

افسردگی

افسردگی در زنان دو برابر بیشتر تشخیص داده می شود و دلایل مختلف فیزیولوژیکی ، ذهنی و فرهنگی - اجتماعی آن وجود دارد. همانطور که قبلاً در بدن زنان ذکر شد ، یکی از هورمونهای خوشبختی ، سروتونین ، در مقادیر کم و با سرعت کمتری تولید می شود. علاوه بر این ، عدم تعادل هورمونی بیشتر در بدن زن دیده می شود. بیش از همه ، زنان بیشتر از مردان در معرض استرس هستند.

افسردگی در هر دو جنس متفاوت است. زنان به احتمال زیاد احساس بی حالی ، بی انگیزه و اغلب گریه می کنند. از طرف دیگر ، در مردان ، علائم افسردگی که بیشتر گزارش می شوند ، افزایش پرخاشگری و تحریک پذیری است.

اضطراب

طبق انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا ، زنان دو برابر مردان دچار اختلال اضطراب عمومی ، ترس های خاص یا حملات وحشت می شوند. این امر باز هم به همین عوامل فیزیولوژیکی ، ذهنی و فرهنگی اجتماعی برمی گردد.

اقدام به خودکشی

اگرچه مردان پس از اقدام به خودکشی چهار برابر بیشتر از زنان می میرند ، اما حقیقت این است که اقدام به خودکشی دو تا سه برابر بیشتر در زنان است. به احتمال زیاد زنان دچار افکار خودکشی می شوند زیرا بیشتر دچار افسردگی و اضطراب می شوند.

اختلال استرس پس از سانحه

نه این که زنان بیشتر تجربه های آسیب زا داشته باشند ، بلکه احتمال دارد آسیب های خاصی مانند تجاوز جنسی داشته باشند. این نوع آسیب با خطر بالاتر ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه همراه است. پس از چنین تجربه آسیب زایی ، زنان تمایل دارند خود را مقصر آنچه برای آنها اتفاق افتاده است ، بدانند و سازوکارهای آنها برای مقابله با این تجربه با مردان متفاوت است ، که ممکن است یکی از دلایل تفاوت در فراوانی این مشکل روحی بین این دو باشد. جنسیت

اختلالات اشتها

این نوع اختلال امروزه به طور فزاینده ای در مردان شایع است ، اما حقیقت این است که 85٪ موارد بی اشتهایی و پرخوری در زنان تشخیص داده می شود. زنان از سنین پایین یاد می گیرند که برای داشتن اندامی کامل تلاش کنند و تمایل دارند خود را با دیگران از نظر زیبایی ظاهری مقایسه کنند. هر روز ما مملو از عکس هایی از دختران با ظاهری عالی با لباس شنا می شود که این امر پیگیری اقدامات ایده آل را حتی بیشتر می کند. بنابراین جای تعجب نیست که میلیون ها دختر در سراسر جهان در دوران بلوغ دچار بی اشتهایی یا پرخوری می شوند.

 

منبع :

wikihow